De belangrijkste verschillen met de eerste druk zijn:
De tweede druk is volledig herzien, verbeterd en geactualiseerd. De volgende hoofdstukken zijn helemaal nieuw (klik op de links voor de details):
H 1: Goed Opdrachtgeverschap en IT Governance
H 4: Vergelijkend overzicht van testaanpakken
H 7: Begroten en Plannen: UTBM model
H 8: Testcompetenties: het competentievierkant
H 9: Testorganisatie en uitbesteding
H 10: Test Process assessment en - verbetering
H 19: Testen van datakwaliteit
H 20: Testen van proceskwaliteit, IT auditing
SmarTEST bestaat uit drie delen, waarvan de omvang zich grofweg verhoudt als 1:2:4.
Deel 1 ‘Het Wat & Waarom van Testen' is bedoeld voor iedereen die wil weten waarom testen belangrijk is - en steeds belangrijker wordt. Het ‘Wat', de scope van het SmarTEST-proces, wordt afgebakend met het IPS-model: een integrale benadering van systeem-, data- en proceskwaliteit.
Deel 2 ‘Grip op Testen' brengt de belangrijkste testmethoden in kaart en behandelt de essenties van het ‘Hoe' van testen. Testbeleid, plannen, organiseren en verbeteren van het testproces passeren de revue. Dit deel richt zich op managers, projectleiders en ieder ander die zicht en grip wil krijgen op het testproces, al dan niet op afstand.
Deel 3 ‘Vakkundig Testen' is er voor iedereen die echt gevoel wil krijgen voor de best practices en de ambachtelijke kant van het testvak. Dit deel gaat dieper in op de materie dan deel 1 en 2 en is daarom vooral geschikt voor nauw bij het testproces betrokken lezers, zoals testmanagers, testcoördinatoren en testers. Zeker in combinatie met de website kan dit deel als handboek dienen. Hoofdstuk 19 en 20 over testen van datakwaliteit en proceskwaliteit en de relatie van testen met auditing zijn ook interessant voor de lezers van deel 1 en 2.