User Experience

Datum: 14-02-2013

De Valori thema avond User Experience bij Randstad was populair. Rob Roeleveld, manager testing bij Randstad I-bridge: : "Dit was echt win-win, wij ontvangen Valori als gewaardeerde partner graag en hoefden er weinig voor te doen. En het thema is hoogst actueel bij ons want we zijn aan het nadenken over een Usability Lab.".

De presentatie van Hans Nieuwenburg vindt u hier (klik voor volgende dia).

En een korte foto-impressie hier.

Jeroen van der Heijden van Valori maakte een verslagje van de avond:

Stevige opkomst

Wegens de stevige opkomst (ruim 70), waren we deze avond te gast bij I-bridge in het Randstad gebouw. Het indische buffet was uitstekend.

Intro door Rob Roeleveld en Egbert Bouman

Na het welkom namens Randstad I-Bridge door Rob Roeleveld gaf avondvoorzitter Egbert Bouman van Valori een korte inleiding. Hij maakte duidelijk dat de totale gebruikersbeleving meer is dan alleen de usability van de gebruikersinterface. Het succes van IT-verniewing heeft alles te maken met verwachtingen helder maken en die managen over de totale levenscyclus van een product. Daarom is Valori ook meer dan een testbedrijf: Valori helpt met acceptatie en gebruikerservaring in de totale levenscyclus.

De psychologische en filosofische benadering

Aansluitend was cognitief psycholoog Leonard Verhoef aan de beurt. Hij benaderde het thema User Experience vanuit een filosofisch en psychologisch perspectief. Dat deed hij op zijn unieke en uiterst hilarische manier. De sfeer was gezet!

Hij gaf aan dat je de je geen emotie moet laten zien maar informatie, zodat de gebruiker zelf kan beslissen. Hierbij gaf hij de NS als voorbeeld, "de trein naar Amsterdam is vertraagd met 8 minuten" dit is een negatieve ervaring voor de reiziger. Beter zou zijn " De eerstvolgende trein naar Amsterdam vertrekt over 8 minuten van perron 12a.

Ook had hij vele voorbeelden over het meest besproken product van de NS: de OV chipkaart. Waarom moet men in Nederland per OV bedrijf in en uitchecken? Wanneer je in een reis gebruik maakt van bus, tram, trein en metro moet je in totaal 8x je OV-chipkaart tevoorschijn halen! Niet uit-checken word bestraft met een boete die stiekem wordt afgeschreven? En toch geeft reiziger de OV chipkaart een 6,8 als cijfer..?

User Experience Design

De tweede spreker was Hans Nieuwenburg van Design-o-Matic. Waarom User Experience?
Techniek is onderdeel geworden van het dagelijks leven, technische problemen worden niet langer meer geaccepteerd. Succes van het product is afhankelijk van de gebruikservaring en gebruikers oordelen op de eerste indruk van een product, het gebruiksgemak etc.
Daarnaast heeft de gebruiker een stem gekregen in de vorm van social media denk aan het beoordelen van een product of bedrijf via LinkedIN of Facebook en het plaatsen van reviews.

Daarom is het van belang om de gebruiker een stem te geven. Dit kan door in een zo vroeg mogelijk stadium al gebruik te maken van prototypes of wireframes, zodat de gebruiker het product uit kan proberen en fouten zo vroeg mogelijk kunnen worden hersteld.

Borrel

Het was een leuke en interessante avond en tijdens de borrel werd nog zeer geanimeerd nagekaart.

Met dank aan Randstad I-Bridge, die met plezier hun mooie faciliteiten ter beschikking stelde!

Jeroen van der Heijden

 

 

 

 

Bron: Valori/Randstad

 

Nieuws

User Experience De Valori thema avond User Experience bij Randstad was populair. R... Lees Meer
User Experience